piotrpiwosz
Administrator
Dołączył: 19 Maj 2007
Posty: 270
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 19:33, 17 Wrz 2007 Temat postu: et41 |
|
|
ET41 (typ 203E) - normalnotorowa elektryczna dwuczłonowa lokomotywa towarowa produkcji polskiej produkowana w latach 1977 - 1983 w zakładach HCP w Poznaniu.
Opis [edytuj]
Sama lokomotywa to nic innego jak połączenie 2 lokomotyw serii EU07 w dwuczłonowy pojazd szynowy, w którym wprowadzono niewielkie zmiany (m.in. usunięcie 2 kabin maszynisty w lokomotywach EU07, wprowadzenie samonośnego pudła z ostojnicą zamiast konstrukcji z cienkich blach, wzmocnienie blachy pudła). Oba człony połączono sprzęgiem śrubowym, przewodami pneumatycznymi i przewodami sterowania wielokrotnego oraz umożliwiono przejście pomiędzy sekcjami, z zastosowaniem elastycznych osłon gumowych. Sekcje oznaczone zostały literami "A" i "B".
W 1976 został opracowany projekt tej lokomotywy w Zakładach Metalowych Hipolita Cegielskiego w Poznaniu, zaś produkcja seryjna ruszyła w 1977 roku. Wyprodukowano 200 sztuk jako typ fabryczny 203E z czego 3 pojedyncze człony w latach 90. przebudowano w ZNTK na lokomotywy EU07. Produkcję zakończono w 1983 roku z powodu spadku zapotrzebowania na przewozy towarowe.
Eksploatacja [edytuj]
Lokomotywa ET41 posiada charakterystykę uniwersalną. Może ciągnąć wyjątkowo ciężkie pociągi pasażerskie (o masie do 700 ton) z prędkością maksymalną 125 km/h lub pociągi towarowe o masie do 4000 ton z prędkością 70 km/h (teoretycznie możliwe jest ciągnięcie lokomotywą ET41 pociągu o masie do 5000 ton).
Producent HCP
Lata budowy 1977-1983
Układ osi Bo'Bo'+Bo'Bo'
Masa służbowa 167 ton
Długość ze zderzakami 31860 mm
Średnica kół 1250 mm
Typ silników trakcyjnych EE-541B
Moc ciągła 4000 kW
Moc godzinna 4160 kW
Maksymalna siła pociągowa 50 T
Stosunek przekładni 79:18
Prędkość konstrukcyjna 125 km/h
Nacisk osi na szyny 20,87 T
System hamulca Oerlikon
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|