piotrpiwosz
Administrator

Dołączył: 19 Maj 2007
Posty: 270
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 19:07, 08 Gru 2007 Temat postu: 2E |
 |
|
2E - polska normalnotorowa towarowa lokomotywa elektryczna produkowana w latach 1954-1956 w zakładach Pafawag we Wrocławiu dla Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego w Katowicach. Pierwsza elektryczna lokomotywa towarowa wyprodukowana w Polsce.
Spis treści [ukryj]
1 Konstrukcja
2 Eksploatacja
3 Zobacz też
4 Linki zewnętrzne
Konstrukcja
Sześcioosiowe lokomotywy 2E wyposażone zostały w aparaturę elektryczną i urządzenia zakupione w firmie Metropolitan Vickers Electrical Co.Ltd. z Wielkiej Brytanii. Wózki wyprodukowano w zakładach Fablok w Chrzanowie, natomiast produkcja pudeł i ostateczny montaż wozów miał miejsce w Pafawagu. Zasilanie prądem stałym 3 kV umożliwiały dwa pantografy na dachu wozu oraz dodatkowe odbieraki prądu po bokach pudła pozwalające na sterowanie i zasilanie lokomotywy podczas załadunku na polu piaskowym. Elektrowozy posiadały fabrycznie zamontowany sprzęg samoczynny systemu Janney'a, a budowa pudła poszczególnych egzemplarzy różniła się (m.in. konstrukcją kabiny maszynisty i żaluzjami wentylatorów). Wyprodukowano ogółem 9 sztuk.
Eksploatacja
Lokomotywy 2E (oznaczone jako 2E53 - od roku 1953, w którym powstał projekt elektrowozu) eksploatowane były wyłącznie na przemysłowych kolejach piaskowych, prowadząc składy z piaskiem podsadzkowym służącym wypełnianiu pustek poeksploatacyjnych w kopalniach węgla kamiennego i były pierwszymi elektrowozami eksploatowanymi przez Przedsiębiorstwo Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego w Katowicach (od 1990 Kopalnia Piasku Szczakowa, potem PCC Rail Szczakowa, obecnie PCC Rail S.A.). Na ich potrzeby wybudowano nową elektrowozownię w Jęzorze. Elektrowozy te były eksploatowane do lat 80. XX wieku, a obecnie jedyną ich pozostałością jest pudło lokomotywy 2E-08, służące jako magazyn na terenie elektrowozowni Jęzor.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|