Forum  Strona Główna



Wartburg 535 :d

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Historia motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
piotrpiwosz
Administrator
Administrator



Dołączył: 19 Maj 2007
Posty: 270
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

 PostWysłany: Pon 20:18, 17 Wrz 2007    Temat postu: Wartburg 535 :d Back to top

Wartburg - nazwa samochodów produkowanych przez fabrykę VEB Automobilwerk Eisenach w dawnym NRD (Niemieckiej Republice Demokratycznej).

Po II wojnie światowej, w wyniku podziału Niemiec, koncern BMW utracił swoją główną wytwórnię samochodów w Eisenach (miejsce urodzin Bacha) - znalazła się ona na terenie wschodnich landów. "Nowi właściciele" początkowo kontynuowali produkcję przedwojennych aut BMW pod marką EMW (potem IFA).

Spis treści [ukryj]
1 Wartburg 1000 (311, 312, 313)
2 Wartburg 353
3 Wartburg 1.3
4 Zobacz też
5 Linki zewnętrzne



Wartburg 1000 (311, 312, 313) [edytuj]
W 1955 r. zaprezentowano jednak nowy, napędzany dwusuwowym silnikiem pojazd. Prezentujący się bardzo nowocześnie jak na tamte czasy samochód nazwano Wartburg 311. Jego nazwa pochodzi od zamku Wartburg znajdującego się na wzgórzach w okolicy miejsca produkcji. Auto było daleko idącym rozwinięciem opartego na przedwojennej konstrukcji wozu IFA F9. Występowało jako 4-drzwiowy sedan, 3-drzwiowe kombi, 5-drzwiowe kombi - Camping, Pickup, Cabriolet, Coupé oraz w wersji Sport (zwanej 313) - dziś bardzo poszukiwanej przez kolekcjonerów.

Modelem 311 zapewne nie tylko ze względów marketingowych, ale i ambicjonalnych Niemcy startowali również w wielu europejskich i krajowych rajdach - np. Internationale Rallye Wartburg.

W 1962 roku, AWE (Automobilwerke Eisenach) modernizuje Wartburga 311, montując w nim silnik o zwiększonej pojemności do 992 ccm. Dla odróżnienia nazywa się go 1000 zamiennie z 312. Po trzech latach do produkcji wprowadzony zostaje model przejściowy. Pozostaje znana z 311/312 karoseria, ale pojawia się zupełnie nowe podwozie. Nadal jest to konstrukcja ramowa, jednak już z niezależnym zawieszeniem na sprężynach oraz stabilizatorem tylnej osi. Gruntownie modernizację przechodzi silnik, skrzynia biegów, miejsce 15 calowych kół zajmują mniejsze 13 calowe z rzadko spotykanym rozstawem śrub 4x160. Archaiczne półosie z z podwójnym przegubem przegubem Cardana zastępują nowe z homokinetycznymi przegubami . W oficjalnej nomenklaturze model ten nazywany jest nadal 1000, jednak dla odróżnienia poprzedniej wersji, oznaczano go często kodem fabrycznym: 312/1. Przejściówka była produkowana do 1967 roku (równolegle z nowym modelem), a w ofercie pozostawała do 1968 roku. Wartburgi poza krajami znajdującymi się za żelazną kurtyną eksportowano także do Europy Zachodniej a nawet do obydwu Ameryk.

Podstawowe dane techniczne modelu 311 (312): Pojemność skokowa: 900 ccm (1000 ccm); Moc: 37 KM (45 KM); V max: 115 km/h (125 km/h); Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 42,3 s (0 - 80 kmh - 15 s); Długość/szerokość/wysokość: 430/157/145 cm


Wartburg 353 [edytuj]

Wartburg 353 model '85. W latach ~1985-88 imitując tworzywo sztuczne fabrycznie lakierowano metalowe zderzaki na czarno. Plastiki pojawiły się dopiero wraz z modelem 1.3.W 1966 r. pojawił się następca "312" - Wartburg 353. Auto również wyróżniało się nowoczesną jak na swoje czasy stylistyką. Zgodnie z panującymi wówczas trendami kanciaste nadwozie, pomimo zwiększonej przestrzeni pasażerskiej, cechowało się mniejszymi niż u poprzednika wymiarami zewnętrznymi.

Podobnie jak w przypadku wcześniejszego modelu, 353 też doczekał się różnych odmian nadwoziowych, choć ich liczba była znacznie skromniejsza - poza sedanem były to: kombi - Tourist i praktyczny, ale mało popularny pickup - Trans.Wartburg 353 przeszedł kilka modernizacji : w 1969r. podniesienie mocy silnika do 50KM , w 1975r. wprowadzono matowo-czarny wlot powietrza , obwódki reflektorów i zderzaki , w miejsce chromowanych i inne drobne zmiany, był to model 353W. Ostatni "lifting" Wartburg 353 przeszedł pod koniec 1984r. , wprowadzono m.in :jednolity pas przedni w kolorze nadwozia i dżwignię zmiany biegów w podłodze. W roku 1969 zaprezentowano oparte na 353 dwumiejscowe sportowe auto Wartburg Melkus RS1000.

353 był praktycznie ostatnią prawdziwą nowością w historii tego wschodnio-niemieckiego producenta. Pomimo wielu modernizacji, z których najbardziej widoczną przeprowadzono w 1985 r. zmieniając m.in. pas przedni, auta te ze swoim "kołyszącym się", ramowym nadwoziem coraz bardziej odstawały od zachodniej konkurencji, stając się z czasem nawet w krajach Europy Środkowo-Wschodniej obiektem żartów. Poważniejsze zmiany konstrukcyjne były nieuniknione - na wdrożenie całkiem nowego modelu (prototypy 360, 610m) nie było pieniędzy i zgody władz państwowych (?!).

Fabryka próbowała ratować wizerunek swoich produktów biorąc nadal udział w licznych, renomowanych imprezach sportowych. Jednak startujący w latach osiemdziesiątych w "obciachowej" klasie rajdowy model 353 WR wyglądał groteskowo przy kilkusetkonnych Audi i Lanciach.

Podstawowe dane techniczne modelu 353 sedan: Pojemność skokowa: 992 ccm; Moc: 50 KM; V max: 130 km/h; Od 0 do 100 km/h: 25 sekund; Długość/szerokość/wysokość: 422,9/164,2/149,5 cm


Wartburg 1.3 [edytuj]

Wartburg 1.3 - gruntownie odświeżona dwudziestodwuletnia konstrukcja.W 1988 r. przy współpracy z Volkswagenem zaprezentowano w końcu model 1.3 - ostatnie wcielenie "353". Auto posiadało całkowicie nowy silnik VW, od którego pojemności wzięto niezbyt wyszukaną nazwę, nową 4-biegową skrzynię biegów własnej konstrukcji (stworzono ją z zakładach produkujących Trabanta - w Zwikau) oraz wiele zmienionych elementów nadwozia: zderzaki z tworzywa (przedni pełnowymiarowy), nowe tylne i przednie lampy - płynnie wraz z kierunkowskazami wkomponowane w karoserię. Poprawiono również wyposażenie wnętrza, w ostatniej serii z 1991 roku montując fotele kubełkowe pochodzące z Opla oraz welurową tapicerkę. Wersja dla Volkspolizei podobno miały skrzynie 5-biegowe, ale o tym tylko wszyscy słyszeli, a nikt nie widział, więc nie należy tego traktować całkiem serio.

To wszystko, łącznie z najważniejszą nowością - silnikiem - nie pomogła w uratowaniu sprzedaży. Ostatnią deską ratunku było zamówienie z Grecji, ale żaden bank nie chciał skredytować podupadającej fabryki i nic z tego nie wyszło - a być może pozwoliłoby to na wprowadzenie do produkcji nowych modeli (których projekty zalegały od dawna w biurze konstrukcyjnym) i być może do dziś mozna by było kupić nowego Wartbuga - ale to wszystko tylko gdybanie. Przypieczętowaniem końca historii Wartburga były zmiany polityczne w Europie Środkowej, w tym upadek Muru Berlińskiego i napływ na tereny NRD tanich, używanych aut z zachodu. Ostatni Wartburg zjechał z taśmy produkcyjnej 10 kwietnia 1991 roku. Obecnie fabryka w Eisenach należy do koncernu General Motors i produkuje się w niej różne modele Opla.

Podstawowe dane techniczne modelu 1.3 sedan: Pojemność skokowa: 1272 ccm; Moc: 58KM; V max: 148 km/h; Od 0 do 100 km/h: 17,5 s; Śr.spalanie 90km/h 7,4 Długość/szerokość/wysokość: 421,6/164/149,5 cm

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Historia motoryzacji Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach